Tips tegen dips op het werk

By 20/11/2013Gezondheid

We hebben allemaal wel eens een dipje wanneer we aan het werk zijn. Soms komt dit ’s morgens vroeg, bij anderen komt het ook wel eens net na het middagmaal.  In het slechtste geval loop je de hele dag door te suffen op het werk. We geven je graag een aantal tips mee om je energie de hele werkdag op peil te houden.

dreamstime_sleepy2Geen Koffie!

Hoewel we allemaal graag in de rij staan voor een verse koffie ’s morgens vroeg, is koffie (en andere dranken die cafeïne bevatten zoals cola en thee) allerminst de beste oplossing om je slaaptekort op lange termijn te verhelpen. Je krijgt wel een korte energie-boost van koffie, maar de terugval is eens zo hard als de cafeïne is uitgewerkt. Wat blijkbaar wel zou kunnen helpen tegen de stress veroorzaakt door een slaaptekort, is de geur van koffie. Uit onderzoek bij ratten bleek dat wanneer ze koffie aroma inhaleerden, er veranderingen optraden in hun genen en hersenactiviteit, die zorgden voor een verlaging van hun stressniveau en de aanmaak van antioxidanten.

Vermijd Energiedrankjes

Energiedrankjes hebben hetzelfde effect als koffie, maar dan heel wat sterker. Dit wil zeggen dat je er nog sneller van opfrist, maar dat het eens zo hard aankomt als je energiepeil weer de dieperik inzakt. Dit soort drankjes zit ook boordevol ongezonde suikers en omwille van de taurine die erin verwerkt zit kan je er ook best niet teveel van drinken. Een goed alternatief voor deze suikerbommen zijn kokosnootwater of kokosnootolie, deze houden je elektrolyten op peil en geven snel weer heel wat meer fut.

Water

Water, water en nog eens water. Het drinken van water is de beste en meest gezonde manier om je energiekick te geven. Wanneer je moe en snel afgeleid bent kan dit een teken zijn van uitdroging. Klinkt serieus, maar zelfs een lichte vorm van uitdroging kan je energie en waarnemingsvermogen sterk beïnvloeden. Enkel drinken wanneer je dorst hebt is sowieso een slecht idee, want op het moment dat je dorst krijgt ben je al licht gedehydrateerd. Vaak last van lichte hoofdpijn op het werk? Mogelijk ook een teken van deze lichte dehydratatie!

Eten

Heel wat voedingsstoffen zorgen ook voor een slaperig gevoel nadat je ze hebt gegeten. Als je onder de middag een stevige pasta of vettige fast food eet, voel je je gegarandeerd heel suf na je maaltijd. Ook de standaard boterham is niet meteen bevorderlijk voor je energiepeil. Je houdt het beter op een licht slaatje of je kan ook altijd wat paprika of brocolli in je maaltijd verwerken. Honing is ook zeer goed voor een kickstart van je energiepeil, aangezien het een natuurlijke suiker is. Bovendien kan je er in deze koude tijden ook een zere keel mee verzachten.

Ritme

Een consistent leef-ritme is een must, zeker wanneer we het hebben over slaap en inname van eten. Als je elke dag op hetzelfde uur gaat slapen en elke ochtend op hetzelfde uur wakker wordt, gaat je lichaam zich automatisch aanpassen aan dit ritme en wordt het sowieso gemakkelijker om de dag fris door te komen. Belangrijk is ook dat je op regelmatige tijdstippen eet en eventueel tussendoor een (gezonde) snack binnenspeelt. Op deze manier hou je je energieniveau constant. Vermijd ook het overslagen van maaltijden, en dan vooral het ontbijt.

Share

Leave a Reply