Op televisie zag je ongetwijfeld al programma’s waarin sollicitanten zichzelf moeten verkopen aan potentiële werkgevers. Het is een kunst, maar eentje die jij ongetwijfeld ook onder de knie zal krijgen. “Dit heb je nog nooit gezien, wat een talent. Deze talenknobbel tovert een glimlach op het gezicht van al je klanten. En, onvoorstelbaar, het is bovendien een superhandig, technisch wonder.” Oké, dit is er wat over. Maar hoe moet je je verkooppraatje dan wel aanpakken om een goede indruk na te laten? 

Solliciteren staat eigenlijk gelijk aan de volgende dag nog in de gedachten zitten van de recruiters en potentiële werkgevers. Zij moeten overtuigd raken van jouw meerwaarde voor hun bedrijf, net zoals een consument overtuigd wordt door de technologische snufjes bij de aankoop van een nieuwe stofzuiger. Het gaat zelfs verder: je moet jezelf zien als een merk, als een product dat je in de markt moet zetten. De gepaste term hiervoor is ‘personal branding’. 

Wat is personal branding?


Bij
personal branding ga je jezelf als merk bekijken en ook zo presenteren aan anderen, in dit geval aan recruiters en potentiële werkgevers. Je gaat nadenken over hoe je jouw sterke kanten in de verf kunt zetten, hoe je jezelf in de markt zou zetten mocht je een product zijn. Denk dus na over hoe je in het leven staat en wat jouw professionele en persoonlijke meerwaarde is. Overdrijven is niet nodig. Wees gewoon jezelf, op die manier val je net op! 

Het allerbelangrijkste is gewoon om ten allen tijde hetzelfde verhaal te vertellen, via elk kanaal. Of het nu gaat om je LinkedIn-profiel of je cv, je persoonlijke merk moet overal hetzelfde uitstralen. Zoals een bedrijf als Bol.com op zijn website, sociale media kanalen en advertenties altijd een dezelfde, opvallende toon aanhoudt, zo moet ook jij jouw beschikbare kanalen eenlijnig inzetten voor zelfpromotie. 

Concrete tips om jezelf te verkopen 

 Recruiters en potentiële werkgevers komen tijdens het sollicitatieproces op verschillende momenten en plekken met sollicitanten – zoals jij! – in contact. Je cv en motivatiebrief belandt in hun mailbox, ze surfen naar je LinkedIn- of Facebook-profiel en je neemt plaats voor hen tijdens een sollicitatiegesprek. Deze contactpunten moet je benutten om je zelfpromotie op te schroeven. Wij vertellen je hoe. 

 1. Op je cv 

 Zorg ervoor dat je belangrijkste troeven in het oog springen. Heb je in een gelijkaardig bedrijf gewerkt? Vragen ze een erg specifieke vaardigheid waar jij toevallig over beschikt? Of heb je niet de nodige diploma’s, maar wel de geschikte ervaring? Geef deze troeven een prominente plek. 

 Wees kort en krachtig in je opsommingen. Stel jezelf de vraag welke kennis en vaardigheden het belangrijkst zijn voor de vacature, maak dus geen eindeloze opsomming van alle mogelijke skills. Zo verlies je de aandacht van de recruiters. Ze moeten jouw cv in een halve minuut kunnen scannen. 

  • Geef je cv een frisse opmaak en voeg eventueel een foto toe. Gebruik een accentkleur en wat passende iconen. Maak er wel geen kleurboek van, het is en blijft een professioneel document.

  • Laat je cv nalezen. Een dt-fout staat niet goed voor je personal branding. 

2. In je motivatiebrief

  Maak meteen een statement in de eerste zin. Wie ben jij én wat heb jij te bieden? Vermijd de typische openingszinnen als “Naar aanleiding van uw vacature…”. 

 Laat de ‘ik ik ik’-toon vallen en stel je in de plaats van de recruiter. Koppel verwachtingen van je potentiële werkgever aan jouw kennis en vaardigheden. “De projecten van uw bedrijf situeren zich vooral in de chemische sector. Tijdens mijn opleiding heb ik in dezelfde sector een succesvolle stage afgerond.” 

 Maak je een opsomming van je competenties, dan is het een must om er ook concrete en relevante voorbeelden aan toe te voegen. 

 Beperk je motivatiebrief tot 1 A4tje. Zo kom je tot de essentie en ga je er niets bij sleuren wat overbodig is. Kijk dus kritisch naar wat je hebt neergepend. Schrap ellenlange zinnen en zorg voor voldoende witruimte voor het leesgemak. Laat ook dit document nalezen door iemand anders.

 3. Op je LinkedIn-profiel 

 Een professioneel uitziend profiel is een must om op de bovenste plank te belanden bij recruiters. Kies daarom bij voorkeur een foto die niet werd genomen tijdens je laatste strandvakantie. 

 Vul de headline of kopregel op een originele manier in. Doorgaans staat hier de functietitel, maar als je werkzoekend bent kan je dit vrij interpreteren. Vermijd de “Ik zoek een nieuwe uitdaging”, maar probeer eens iets als “Is jouw antwoord op de vraag ‘Hoe is het?’ standaard ‘Druk, druk, druk’? Dan ben ik de office assistant die je zoekt.” 

 Schrijf voor de samenvatting een compacte algemene motivatiebrief. Voeg ook al je vorige werkervaringen toe aan je werkprofiel. 

 Een extra tip om je zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten, is het aanpassen van je publiek profiel. Hoe je dit fikst, lees je hier.

 4. Tijdens het sollicitatiegesprek 

 Een gesprek is de eerste keer dat je face-to-face in contact komt met de recruiter of potentiële werkgever. Zij hebben natuurlijk al een eerste idee gevormd over jouw persoonlijkheid/ervaring/skills door de verschillende contactpunten (cv, motivatiebrief, LinkedIn), nu is het belangrijk dat je gesprek overeenkomt met wat je voorheen verkondigde. 

 Voorbereiding is alles. Vragen als “vertel iets over jezelf” of “schets kort jouw loopbaan” kan je perfect op voorhand voorbereiden. Het is belangrijk om je antwoorden zo compact mogelijk te houden. We hebben alvast alle mogelijke vragen voor je opgelijst in deze blogpost. Maar ook ‘praktische’ zaken als op tijd komen, je voorkomen en houding tijdens het gesprek spelen allemaal mee in het verkopen van jezelf tijdens het sollicitatiegesprek. Ontdek onze tips in deze blogpost. 

De elevator pitch 

Een goede oefening om ervoor te zorgen dat je je eigen kwaliteiten, skills en eigenschappen kort en bondig in de verf kunt zetten, is de elevator pitch. Maak een samenvatting van jouw cv en motivatiebrief die je in 2 minuten kunt vertellen. Wat moet hierin? 

  • Wie ben je? Hierbij vermeld je je naam, je leeftijd, je woonplaats en je gezinssituatie.
  • Benadruk je belangrijkste talent en combineer dit met een voorbeeld in welke situatie dit je toekomstige werkgever zal bevoordelen.
  • Vertel waarom deze job perfect bij jou zou passen, of waarom je solliciteert voor deze functie.

 Schrijf alles neer en oefen voor de spiegel. Zo ontdek je welke zinnen vlot bekken en dewelke te ingewikkeld zijn. Zorg voor taalgebruik dat aanleunt bij je eigen manier van praten. Je moet jezelf niet anders voorstellen dan je bent.

 

Zo, je professionele personal branding staat op punt. Nu is het aan jou! Wil je graag nog meer advies voor een geslaagd sollicitatiegesprek? Ontdek meer handige informatie in deze complete sollicitatiegids of blader doorheen onze interessante blogposts.

Vivaldis

Vivaldis

Noem ons een interimkantoor, een uitzendbureau of een jobsite met échte mensen.... 't Is wat wij er van maken. En dat is in het beste geval een match made in heaven. Vivaldis gaat dan ook enkel voor ‘t beste. Door je aan een job of een collega te helpen die 100% bij je past. Een zetje, zeg maar, waardoor jij onbeschrijflijk veel zin krijgt om er iets van te maken. Want net als ‘t leven zelf is een job iets wat jij er zélf van maakt.
Vivaldis